„Poprawa warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 762 Kielce-Małogoszcz z drogą powiatową Nr 0379T i Nr 0381T ul. Sitkówka – budowa ronda turbinowego wraz z wykupem gruntów”.
Informacja o finasowaniu:
Zadanie jest współfinansowane ze środków budżetu państwa z rezerwy subwencji ogólnej na 2023 rok
Wartość finasowania:
Całkowita wartość zadania: 10 956 622,91 PLN
Wartość dofinasowania: 1 958 000,00 PLN
Krótki opis zadania:
Istniejące skrzyżowanie jest skrzyżowaniem czterowlotowym skanalizowanym. Wlot I i III stanowi DW nr 762 o przekroju dwujezdniowym. Występują dodatkowe pasy ruchu dla relacji skrętnych w prawo i w lewo. Ulica Sitkówka (wlot II) stanowi ciąg drogi gminnej nr 000457T Sitkówka – Jaźwica do kopalni „Jaźwica”. Dalszy ciąg ulicy Sitkówka za skrzyżowaniem z dr. woj. 762 (wlot IV) po stronie północnej stanowi ciąg drogi powiatowej nr 0379T do wojewódzkiego szpitala w Czerwonej Górze. W pobliżu skrzyżowania występuje zabudowa jednorodzinna, oraz produkcyjno-handlowa. W obrębie wlotów II i IV znajdują się również dodatkowe jezdnie. Dodatkowe jezdnie po stronie zachodniej stanowią uzupełnienie istniejącego układu komunikacyjnego, zmienionego w wyniku rozbudowy drogi ekspresowej S7 wraz z węzłem „Kielce Południe”.
Stan projektowany:
W zakresie w/w inwestycji zostaną wykonane następujące roboty:
Roboty drogowe:
– budowa ronda turbinowego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 762,
– dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do przebudowywanego skrzyżowania,
– przebudowa istniejących zjazdów,
– przebudowa istniejących rowów drogowych,
– przebudowa przepustów drogowych,
– budowa urządzeń BRD
– wykonanie obsiewu trawą.
Przebudowa istniejącej sieci teletechnicznej
Przebudowa istniejącej sieci elektroenergetycznej
Przebudowa istniejącej sieci wodociągowej
Przebudowa istniejącej sieci gazowej
Budowa oświetlenia
Budowa odwodnienia
Rozbiórki obiektów budowlanych.
Parametry techniczne drogi wojewódzkiej 762
klasa drogi GP
prędkość miarodajna Vm = 80 km/h
kategoria ruchu KR5
szerokość pasa ruchu 3,50 m
szerokość jezdni 10,50 m
szerokość opaski bitumicznej 0,50 m
szerokość pobocza bitumicznego 1,50 m
szerokość pobocza gruntowego 0,75 – 1,50 m
szerokość chodnika 2,00 – 4,50m
szerokość ścieżki rowerowej 1,5 – 3,0 m
Zaprojektowano rondo turbinowe dwupasowe, z przyporządkowaniem relacji do poszczególnych pasów ruchu. Rondo turbinowe cechuje się uprzywilejowaniem wybranego kierunku ruchu (tylko ronda typowe traktują w ten sam sposób użytkowników na wszystkich wlotach). Na wlotach ronda turbinowego użytkownicy zmuszeni są do wyboru pożądanego kierunku jazdy. Wybór lub zmiana kierunku jazdy na tarczy ronda są niemożliwe, gdyż potoki ruchu z pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Eliminuje się tym samym część punktów kolizji.
Ponadto przyjęta konfiguracja ronda uniemożliwia zawracanie pojazdów z pasów zewnętrznych wlotów drogi wojewódzkiej nr 762 oraz z pasów zewnętrznych dróg podporządkowanych.
Zastosowany typ ronda ma następujące zalety:
ustępowanie pierwszeństwa przejazdu (przez kierowców pojazdów z wlotów podporządkowanych) maksymalnie dwóm strumieniom ruchu poruszającym się po rozgraniczonych pasach ruchu,
redukcja liczby punktów kolizji,
występowanie relatywnie niskiej prędkości przejazdu pojazdów po rondzie (zbliżona do prędkości pojazdów na rondzie jednopasowym) spowodowana zarówno specyficzną geometrią skrzyżowania jaki i separatorami ruchu w postaci oznakowania poziomego,
możliwość osiągnięcia wyższej przepustowości niż przepustowość ronda dwupasowego.